Jak na jakość snu wpływa stan naszej mikrobioty jelitowej? 0
Jak na jakość snu wpływa nasza mikrobiota jelitowa?

Badania naukowe dowodzą, że za jakość snu może odpowiadać stan naszej mikrobioty jelitowej. Sen jest stanem fizjologicznym, który ma ścisły związek z odpornością, jednak wciąż zbyt często ignorujemy go i zdajemy się nie zauważać powiązań w osi mózg-jelito-mikrobiota. Okazuje się, że niedobory snu, zaburzenia rytmu dobowego, schorzenia metaboliczne, a nawet zaburzenia afektywne mogą mieć związek z nieprawidłowym mikrobiomem i toczącym się w organizmie stanem zapalnym! Na dodatek, naukowcy odkryli, że sen i mikroflora jelitowa wzajemnie na siebie oddziałują. Co to oznacza i jak wpływa na kondycję naszego organizmu?

Mikrobiota i jej wpływ na zdrowie

Nie od dziś wiadomo, że mikrobiota jelitowa może mieć wpływ nie tylko na zdrowie fizyczne, ale również naszą kondycję psychiczną. Badania naukowe dowodzą, że nasze codzienne, nieprawidłowe działania i wybory prowadzą do dysbiozy jelitowej. Dysbioza to nic innego jak zaburzenie funkcjonowania jelit spowodowane zmianami w obrębie mikrobioty jelitowej oraz zakłóceniem działania pożytecznych mikroorganizmów. 

Za skład naszego mikrobiomu jelitowego odpowiada wiele czynników: przewlekły stres, codzienne wybory żywieniowe, zażywane leki (w tym antybiotykoterapia) i suplementy a także niedobory snu.

Nieprawidłowości w składzie flory bakteryjnej jelita mogą skutkować:

  • nieswoistymi chorobami zapalnymi jelit, 
  • zespołem jelita drażliwego,
  • biegunkami,
  • otyłością,
  • chorobami alergicznymi,
  • cukrzycą typu 2,
  • schorzeniami neurodegeneracyjnymi,
  • depresją.

Działanie osi mózg-jelito-mikrobiota

Wiele naukowych źródeł wskazuje na dwukierunkowe działanie osi mózg-jelito-mikrobiota. Z tego względu nie tylko bakterie zamieszkujące nasze jelita mogą mieć wpływ na ogólny stan zdrowia człowieka. W ostatnim czasie dużo mówi się również o tym, że na kondycję układu pokarmowego ma także psychika człowieka.

I choć mechanizmy działania ludzkiego mikrobiomu i jego wpływu na kondycję całego organizmu nie są jeszcze całkowicie poznane, badania naukowe zdają się nie pozostawiać złudzeń. Bakterie zamieszkujące ludzkie jelita mogą oddziaływać na odpowiedź neuronalną, immunologiczną i hormonalną, a także mieć wpływ na przepuszczalność jelit i bariery krew-mózg.

Metabolity mikroflory jelitowej, takie jak krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe, m.in. maślan i octan oddziałują na informacje w osi mózgowo-jelitowej oraz odpowiedź immunologiczną organizmu. 

Zaobserwowano, że krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe mogą tłumić działanie cytokin prozapalnych i ograniczać reaktywność z limfocytami T regulatorowymi w celu zwalczania procesu zapalnego. Jednocześnie mikrobiom układu pokarmowego za pośrednictwem osi mózg-jelito-mikrobiom pełni funkcję regulacyjną wobec zachodzących w psychice procesów, takich jak: odczuwanie bólu, samopoczucie, uczucie lęku i niepokoju, a nawet zdolności poznawczych.

Co wspólnego z jakością snu ma mikrobiota jelitowa?

Naukowcy dowodzą, że mikroflora jelitowa może mieć znaczący wpływ na jakość naszego snu i odwrotnie! Zbyt krótki odpoczynek po całym dniu, niewystarczająca ilość przesypianych godzin i zachwiany rytm dobowy skutkują gorszym funkcjonowaniem całego organizmu, w tym także pogorszeniem się stanu naszej mikrobioty jelitowej.

Okazuje się,  że za połączenie mikroflory jelitowej z fizjologią snu odpowiadają cytokiny – białka regulatorowe, które uwzględniają zarówno mediatory prozapalne, jak i mediatory antyzapalne,  często postrzegane jako hormony systemu odpornościowego odpowiedzialne za regulację wzrostu, różnicowanie i aktywność komórek. 

Co ciekawe, nie tylko mikroflora jelitowa wpływa na jakość snu, ale również sen może mieć negatywny wpływ na jej skład! Badania dowodzą, że nawet niewielkie niedobory snu w zaledwie 48 godzin mogą zmienić stan naszej mikroflory jelitowej! Zakłócenia rytmu dobowego i niewystarczająca ilość przesypianych godzin mają negatywny wpływ na skład mikrobioty przewodu pokarmowego. 

Można więc wysnuć wniosek, że większa ilość snu i jego lepsza jakość jest kluczowa dla zachowania prawidłowej mikroflory jelitowej i odwrotnie – jej odpowiedni skład warunkuje także zdrowy sen o dobrej jakości.

Harmonix ma za zadanie wsparcie organizmu:

  • w stanach napięcia nerwowego,
  • w walce z lękami, bezsennością, osłabieniem psychicznym,
  • w dolegliwościach jelitowych,
  • w regulacji ciśnienia krwi wynikającego ze stanów stresowych,
  • w problemach trawiennych typu wzdęcia, zaparcia,
  • przy nieżycie żołądka, niestrawności nerwowej.

Bibliografia: 

  1. Smith R.P., Easson C., Lyle S.M., et al.: Gut microbiome diversity is associated with sleep physiology in humans. PLoS One. 2019 Oct 7;14(10):e0222394.
  2. Mohajeri M.H., Brummer R.J.M., Rastall R.A., et al.: The role of the microbiome for human health: from basic science to clinical applications. Eur J Nutr. 2018 May;57(Suppl 1):1-14.
  3. Lynch S.V., Pedersen O.: The Human Intestinal Microbiome in Health and Disease. N Engl J Med. 2016 Dec 15;375(24):2369-2379.
  4. Voigt R.M., Forsyth C.B., Green S.J., et al.: Circadian Rhythm and the Gut Microbiome. Int Rev Neurobiol. 2016;131:193-205.
  5. Kaczmarek J.L., Thompson S.V., Holscher H.D.: Complex interactions of circadian rhythms, eating behaviors, and the gastrointestinal microbiota and their potential impact on health. Nutr Rev. 2017 Sep 1;75(9):673-682.
  6. Itani O., Jike M., Watanabe N., et al.: Short sleep duration and health outcomes: a systematic review, meta-analysis, and meta-regression. Sleep Med. 2017 Apr;32:246-256.
  7. Grygiel-Górniak B., Puszczewicz M.: Zmęczenie i interleukina 6 – wielopłaszczyznowa zależność. Reumatologia 2015, 53, 4, 207-212.
  8. Li Y., Hao Y., Fan F., et al.: The Role of Microbiome in Insomnia, Circadian Disturbance and Depression. Front Psychiatry. 2018 Dec 5;9:669.
  9. Benedict C., Vogel H., Jonas W., et al.: Gut microbiota and glucometabolic alterations in response to recurrent partial sleep deprivation in normal-weight young individuals. Mol Metab. 2016 Oct 24;5(12):1175-1186.
  10. Zhang S.L., Bai L., Goel N., et al.: Human and rat gut microbiome composition is maintained following sleep restriction. Proc Natl Acad Sci U S A. 2017 Feb 21;114(8):E1564-E1571.
  11. Anderson J.R., Carroll I., Azcarate-Peril M.A., et al.: A preliminary examination of gut microbiota, sleep, and cognitive flexibility in healthy older adults. Sleep Med. 2017 Oct;38:104-107.
  12. Liu B., Lin W., Chen S., et al.: Gut Microbiota as an Objective Measurement for Auxiliary Diagnosis of Insomnia Disorder. Front Microbiol. 2019 Aug 13;10:1770.
  13. https://radioklinika.pl/mikrobiota-jelitowa-a-jakosc-snu/






Komentarze do wpisu (0)

Nowości
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium